Ο 11ος οίκος του ζωδιακού

Από την άνετη θέση μου σε μια παχιά πολυθρόνα στο αναγνωστήριο του τοπικού Barnes & Noble, ακούω μια τραχιά φωνή, ακολουθούμενη από ένα χαρακτηριστικά ξιπασμένο γέλιο: «Όχι, δεν είσαι!!!

Είναι ανόητο. Είσαι ένα μικρό αγόρι.» Ήταν ένα κορίτσι γύρω στα επτά που έκανε τον αρχηγό στο παιδικό τραπέζι, οργανώνοντας γρίφους και, με μια δόση ανωτερότητας, έδινε οδηγίες στα τρίχρονα και τετράχρονα παιδιά να μην διπλώνουν τις σελίδες ή να μην τρέχουν στους διαδρόμους. Ποιο ήταν το καημένο το παιδάκι που ταπείνωσε η επτάχρονη, αναρωτήθηκα. Τότε άκουσα τη φωνή του τρίχρονου γιου μου: «Κι εγώ είμαι. Είμαι ο Batman.»

Ενστικτωδώς, σηκώθηκα και έσφιξα τα χέρια μου σε γροθιές. Αλλά κρατήθηκα. Μια γυναίκα μέσης ηλικίας δεν μπορεί να τα βάζει με ένα επτάχρονο κοριτσάκι, όσο κι αν θέλει να υπερασπιστεί την αθωότητα του γιου της. Το καλύτερο θα ήταν να κάτσει να δει τι θα έκανε εκείνος. «Είμαι ο Batman,» άκουσα τον Branden να επαναλαμβάνει προκλητικά. Μια στιγμή αργότερα έτρεχε γύρω γύρω στους διαδρόμους των βιβλίων, έβγαζε λαρυγγικούς ήχους ηρώων και έσχιζε τον αέρα με ένα αόρατο ξίφος. Ένα άλλο αγόρι συμμετείχε. «Είμαι ο Batman και εσύ είσαι ο Σούπερμαν,» τραγουδούσε ο Branden. Είχε βρει έναν φίλο και όλα ήταν καλά. Οι υπερδυνάμεις του είχαν επικρατήσει.

Ο 11ος είναι το σπίτι των φίλων. Απέναντι από το 5ο οίκο, το «σκάμμα» της παιδικής μας αθωότητας, της φαντασίας και της ιδιαιτερότητάς μας, ο 11ος οίκος περιγράφει την πρώτη εμπειρία της φυλετικής κοινωνίας, το πεδίο συνάντησής μας με τον έξω κόσμο. Στον 11ο ανακαλύπτουμε ότι δεν είμαστε μόνοι, μια κατάσταση που, όπως ανακάλυψε κι ο γιος μου, είναι πότε καλή πότε κακή.. Ο 11ος οίκος μάς φέρνει συμμάχους, την οικειότητα των κοινών εμπειριών, τη δύναμη μιας συλλογικής στάσης. Από την άλλη, στρέφει ένα κριτικό μάτι στη συμπεριφορά μας, μας καθιστά τρωτούς στην άποψη της ομάδας, και μας καθορίζει ως » εκτός» ή «εντός». Ως ο οίκος των ομάδων και των οργανώσεων, ο 11ος μάς βουτάει στα νερά της κοινωνίας των άλλων. Όπως ο τροχός ενός κοσμηματοποιού, τροχίζει και στιλβώνει την ατομικότητα και τη δημιουργικότητα της οντότητάς μας όπως αυτή εκφράζεται μέσω του 5ου οίκου μας, και μας προσαρμόζει στον ευρύτερο κόσμο.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Υπάρχουν ένα σωρό έννοιες που συνδέονται με τον οίκο αυτό.

Όταν ξεκίνησα αυτή την σειρά, μια συνάδελφος μού έγραψε ότι ανυπομονούσε να διαβάσει τι θα έγραφα για τον 11ο. «Κι εγώ επίσης!» της απάντησα. Γιατί εάν υπάρχει ένα θέμα που να αγγίζει μαζί όλες τις διαφορετικές χορδές αυτού του οίκου, σίγουρα μου διαφεύγει. Διαβάζουμε ότι ο 11ος συμβολίζει τους κοινωνικούς κώδικες που «δένουν» μια κοινωνία και ταυτόχρονα τον επαναστατικό ζήλο που τη διχάζει.

Κυβερνά και τους αστρολόγους και τους νομοθέτες που τους θέτουν εκτός νόμου. Περιγράφει σε τι μοιάζουμε και σε τι διαφέρουμε. Είναι ο οίκος που κοιτάζει στο μέλλον ενώ ο κοινωνικός ιστός του είναι συχνά κολλημένος με το παρελθόν. Μαθαίνουμε ότι ο 11ος αφορά θερμές και αγαθές σχέσεις αλλά και σχέσεις για τις οποίες έχουμε τα λιγότερα συναισθήματα. Στον οίκο αυτό είμαστε αποστασιοποιημένοι. Υπαγόμαστε στους συλλογικούς στόχους. Ωστόσο, υπάρχει αναγνώριση και διάκριση. Οι αστρολόγοι λένε ότι στον 5ο οίκο δίνουμε την αγάπη, ενώ στον 11ο τη λαμβάνουμε. Τότε συναντάμε εκείνον τον παράξενο συσχετισμό, κατά τον οποίο ο 11ος είναι ο οίκος των ελπίδων και των ονείρων. Και σαν να μην έφταναν αυτά, ο 11ος κυβερνά επίσης τα αεροπλάνα, τους υπολογιστές, τους κιρσούς, την ηλεκτρική ενέργεια, τους γαλαξίες, τις κάλπες, τους συμβούλους, τους ανθρωπιστικούς στόχους, και τα απροσδόκητα κέρδη. Οι πολλαπλές λέξεις κλειδιά είναι ένα ενοχλητικό χαρακτηριστικό γνώρισμα πολλών οίκων. Αλλά αυτό που με προβληματίζει περισσότερο στον 11ο είναι πόση λίγη επιβεβαίωση παίρνω για το ταίριασμα των λέξεων κλειδιών από τους πελάτες μου. Όταν ενεργοποιείται αυτός ο οίκος, δεν μπορώ να δηλώσω με βεβαιότητα, σε αντίθεση με κάποια αστρολογικά βιβλία, ότι ένα πρόσωπο θα εμπνευστεί για να προσχωρήσει στους Ανώνυμους Αλκοολικούς ή θα δηλώσει συμμετοχή στο Σύλλογο Γονέων. Ούτε μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι το άτομο θα έχει προβλήματα με τους φίλους του όταν ο οίκος αυτός δέχεται προκλήσεις.

Όταν μια φιλία γίνεται τόσο προβληματική ώστε να χρειαστεί κάποιο άτομο να το συζητήσει με έναν αστρολόγο, συχνά ενεργοποιείται ο 7ος οίκος των συνεργασιών ή ο 5ος των συμπαικτών. Ίσως το πιο εκπληκτικό χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτού του οίκου είναι πόσο διαφορετικές περιγραφές έχει δεχθεί από παραδοσιακούς και σύγχρονους αστρολόγους. Η σύγχρονη αστρολογία συχνά κατηγορείται για την απόρριψη όλων των παραδοσιακών προβλέψεων που αφορούν κακοτυχίες. Αλλά ο 11ος είναι ένας οίκος από τον οποίο πραγματικά η σύγχρονη αστρολογία έχει κόψει τα φτερά της ευτυχίας. Οι παραδοσιακοί αστρολόγοι ονόμασαν τον 11ο οίκο «Bona Fortuna» («καλή τύχη») και «Οίκο του Καλού Πνεύματος.» Η λογική, σύμφωνα με την Deborah Houlding [1], μια σύγχρονη ειδικό στην παραδοσιακή αστρολογία, είναι ότι ένας πλανήτης στο 11ο είναι αρκετά μακριά από τον ωροσκόπο ώστε να φαίνεται καθαρότερα. Συμβολικά, έχει περάσει τον κίνδυνο να καεί από τον ανατέλλοντα ήλιο. Και έχει ελευθερωθεί από τους κινδύνους του 12ου οίκου της φυλάκισης ή της αφάνειας. Οι πλανήτες εδώ είναι ανυψωμένοι επάνω από τη γη και, στην ημερήσια κίνησή τους, οδηγούνται προς το Μεσουράνημα. Η εκπλήρωση των επιθυμιών είναι η υπόσχεση αυτής της θέσης. Ο Manilius θεωρούσε τον 11ο τον πιο τυχερό όλων των οίκων, ανώτερο ακόμη και από το 10ο.

Το Μεσουράνημα προτείνει την ολοκλήρωση: η δύναμη του 10ου δεν μπορεί να πάει πουθενά παρά προς τα κάτω. Ένας πλανήτης στο 11ο, όμως, έχει ανοδική πορεία. Έτσι αυτός ο οίκος είναι προικισμένος με την ελπίδα, την αισιοδοξία, την πίστη, τη φιλοδοξία, και το θρίαμβο. Ο τυχερός, ευεργέτης Δίας λέγεται ότι είναι «χαρά» σε αυτόν τον οίκο. Σύμφωνα με τον John Frawley, έναν άλλο σύγχρονο ειδικό στην παραδοσιακή προσέγγιση, η καλή τύχη του 11ου προέρχεται από τη θέση του ως ο δεύτερος οίκος από το 10ο. Έτσι, δηλώνει δώρα (κτήσεις του 2ου οίκου) που προέρχονται από το Βασιλιά (10ος οίκος). Κατ’ επέκταση, ο 11ος ορίζει όλα τα ξαφνιάσματα της τύχης, από ένα κέρμα στο πεζοδρόμιο μέχρι τον τυχερό λαχνό, οποιαδήποτε αφθονία που έρχεται από τον ουρανό. Με αυτή τη λογική μπήκαν και «οι φίλοι» στις έννοιες του οίκου αυτού.

Οι φίλοι είναι φυσικοί ευεργέτες. Γεμάτοι με καλή θέληση για μας, είναι έτοιμοι να μας βοηθήσουν όποτε το χρειαζόμαστε: ένας άνθρωπος γεμάτος φίλους είναι πράγματι πλούσιος. Αλλά είναι λάθος, λέει ο Frawley, να συνεχίζουμε να προσθέτουμε ανθρώπους σε αυτό τον οίκο, πηγαίνοντας από τους φίλους στις ομάδες και τις οργανώσεις στις οποίες μπορεί να ανήκουν. Η σειρά των πλανητών κατά τους Χαλδαίους έχει τον Ήλιο ως κυβερνήτη του 11ου. «Είναι ο μόνος κατάλληλος,» γράφει ο Frawley, «γιατί αφού ο ενδέκατος παρουσιάζει καλά πράγματα που κατεβαίνουν σε μας από τον ουρανό, έτσι και ο ήλιος είναι η εικόνα αυτής της ατελείωτης, ανεξάντλητης γενναιοδωρίας που διαπερνά και στηρίζει τον κόσμο.» [2]

Οι παραδοσιακοί αστρολόγοι έβλεπαν ένα ουράνιο τόξο σε αυτό τον οίκο και ένα δοχείο με χρυσάφι. Αλλά τι τους συνέβη; Πώς περιήλθαμε σ’ αυτήν την ταραγμένη σύγχρονη ζώνη όπου ανήκουμε ή – μερικές φορές – δεν ανήκουμε; Η παραδοσιακή αστρολογία μιλά υποτονικά για τον ενδέκατο οίκο ως οίκο των ελπίδων και των επιθυμιών. «Πόσο αδύναμη σύλληψη για έναν από τους πιο δονούμενους όλων των οίκων!» [3] Αυτό είχε πει ο πατέρας της σύγχρονης ανθρωπιστικής αστρολογίας, Dane Rudhyar, για τον 11ο. Και τι πίστευε ο Rudhyar ότι ήταν πιο σημαντικό από την καλή τύχη; «Να κάνει κανείς παρέα με τους φίλους, τους συντρόφους που μοιράζονται το ίδιο όραμα για τις ίδιες δημιουργικές, κοινωνικές ή θρησκευτικές αλλαγές.»

Πράγμα που με έκανε να σκεφτώ ένα τσούρμο οραματιστών και ανθρωπιστών. Ο 11ος έχασε τα οφέλη της θέσης του μεταξύ του 12ου και του 10ου οίκου, καθώς οι πλανήτες του είναι εκτός κινδύνου και με ανοδική πορεία.

Η σύγχρονη αστρολογία χρησιμοποιεί το «αλφαβητικό» σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι στον 11ο οίκο αποδίδονται οι ιδιότητες του 11ου ζωδίου του ζωδιακού: οραματιστής, ανθρωπιστής, προσανατολισμένος στο μέλλον Υδροχόος. Έτσι κατόρθωσαν «οι φίλοι και οι ευεργέτες» να συμπεριλάβουν «την κοινότητα» με την ευρύτερη έννοια. Και έτσι κατάφερε να του αποδίδεται και η συμμετοχή στην ομαδική εργασία για το γενικό καλό. Στον 11ο, λέει ο Rudhyar, «η δύναμη της κοινωνίας, της συλλογικότητας ή της ομάδας, απελευθερώνεται μέσω του ατόμου… ή, πιο συγκεκριμένα, μέσω των ατομικών δραστηριοτήτων μέσω της κοινωνικής μονάδας».[4] Πάνε περίπατο και οι προσωπικές ελπίδες και τα όνειρα, καθώς επίσης και τα δώρα από το βασιλιά. Εδώ είμαστε για να ενωθούμε με τους αδελφούς και τις αδελφές μας και να χαράξουμε ένα λαμπρό μέλλον για τον κόσμο. Πηγαίνετε στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Γονέων! Ενταχτείτε στους ανώνυμους παμφάγους! Σώστε τις φάλαινες!

Εκπαιδευμένη ως σύγχρονη αστρολόγος, ανακάλυψα την κληρονομιά της καλής τύχης σχετικά πρόσφατα. Εάν οι πλανήτες εδώ προσελκύουν απροσδόκητες ευλογίες, τα μάτια μου δεν έχουν εκπαιδευθεί για να τις βρίσκουν. Θα ήθελα να σας διηγηθώ χαρούμενες ιστορίες τυχερών πλανητών και διελεύσεων του 11ου οίκου. Αλλά μήπως είναι επαγγελματικά παρακινδυνευμένο να πω ότι οι πελάτες σπάνια καλούν τους αστρολόγους για να πουν ότι τους έχει επισκεφτεί η καλή τους τύχη κι ότι θέλουν να μάθουν τι στο διάολο συμβαίνει. Ούτε έχω αρκετή εμπειρία στην τέχνη της ωριαίας αστρολογίας, βάσει της οποίας ο 11ος αφορά ως επί το πλείστον τυχερές έννοιες. Στην ωριαία καταρτίζεται ένας χάρτης για τη στιγμή που ο πελάτης υποβάλλει στον αστρολόγο την ερώτηση. Εάν η ερώτηση είναι «θα πάρω αυτό που ελπίζω;» η κατάσταση του κυβερνήτη του 11ου οίκου θα δείξει εάν η απάντηση είναι ναι ή όχι. Αυτό που έμαθα από τους πελάτες μου ήταν ότι οι πλανήτες ή οι διελεύσεις στον οίκο αυτό δεν αποτελούν πάντα ένδειξη ότι θα υπάρξει μια ιδιαίτερα ευτυχής εξέλιξη στη διάσωση της ανθρωπότητας, ή ότι θα προσχωρήσουν σε ομάδες ή ότι θα περάσουν καλά με τους φίλους. Στην πραγματικότητα, ορισμένοι πελάτες μου είπαν ότι αφού διάβασαν κάποια βιβλία αστρολογίας αναρωτιούνται αν ο γενέθλιος χάρτης τους είναι λάθος. Παρόλο που ο Ήλιος ή η Σελήνη τους, ή ο Ερμής ή η Αφροδίτη βρίσκονταν στο 11ο, συχνά αισθάνονταν χαμένοι και δυστυχισμένοι σε κοινωνικές καταστάσεις.

Πολύ συχνά ιστορίες ανθρώπων σχετικές με τον 11ο, και η πορεία τους για να ενωθούν με την ανθρωπότητα, διακρίνονται από μια τρωτότητα γεμάτη από συναισθηματικά τραύματα. Οι μνήμες του ενδέκατου οίκου μάς πηγαίνουν συχνά πίσω σε εκείνη την πρώτη εμπειρία μιας κοινωνικής μονάδας, της οικογενειακής καταγωγής. Και οι πλανήτες εδώ, μέσω της όψης ή των αρχετυπικών ιδιοτήτων, διατηρούν τέτοιες ιστορίες στο συνοπτικό αστρολογικό κώδικα. Η Τζιν έχει τον Πλούτωνα στο 11ο σε τετράγωνο με τον Ήλιο της. Η θέση του Πλούτωνα δείχνει πού πρέπει να αλλάξουμε. Μας προκαλεί να βρούμε τη δύναμή μας, έστω και αν για ένα μεγάλο διάστημα μπορεί να αισθανόμαστε ανίκανοι σε αυτόν τον ιδιαίτερο τομέα της ζωής μας. Η Τζιν πάντα ένιωθε να βρίσκεται στο περιθώριο της οικογένειάς της. Από την παιδική της ηλικία τη βασάνιζε αυτή η εμμονή, η αίσθηση ότι αυτή δεν ταίριαζε και ίσως δεν της άξιζε να ανήκει σε αυτήν την οικογένεια. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής της εργάζεται ως ανεξάρτητη σύμβουλος υπολογιστών, χωρίς πραγματικά μόνιμη έδρα. Αλλά το πραγματικό πάθος της είναι να εργάζεται ως θεραπεύτρια. Βρίσκει τη μέγιστη επιτυχία και χαρά στη «φυλή» η οποία την καλωσορίζει και δέχεται το δώρο της.

Ο φίλος μου ο Μπιλ έχει και τη Σελήνη και τον Κρόνο στο 11ο οίκο του. Η Σελήνη του Bill επιθυμεί τις ανέσεις ενός εύθυμου κύκλου φίλων. Η μεγαλύτερη χαρά του είναι να κάθεται στο γωνιακό εσπρέσο μπαρ ακούοντας ζωηρές συζητήσεις περί πολιτικής και πολιτισμού. Ο Μπιλ μια φορά μου είπε ότι υπάρχει συχνά μια βαθιά επιθυμία να χωθεί μέσα σε μια ομάδα ανθρώπων και να συγχωνευτεί μαζί τους. Αλλά ο Κρόνος του τού δίνει μια εξίσου ισχυρή ανάγκη να ορθώνει τείχη ανάμεσα σ’ αυτόν και τους άλλους. Βλέποντας πώς κινείται ο Μπιλ στον κόσμο, και η άκαμπτη γλώσσα του σώματός του συχνά στέλνει ένα Κρόνιο μήνυμα: «Μην κοιτάζεις, μην αγγίζεις.» Για όσο χρονικό διάστημα ξέρω τον Μπιλ, αναζητά την κοινωνικότητα, αλλά ο Κρόνος του επιμένει ότι πρέπει να είναι η σωστή κοινότητα, η σωστή επιχείρηση, η σωστή γειτονιά, η σωστή λέσχη συζήτησης βιβλίων. Μετά από χρόνια αναζήτησης, δεν το έχει βρει ακόμα. Ενώ ο βόρειος Δεσμός του στον Υδροχόο υποστηρίζει, απαιτεί αυτήν την αναζήτηση, ο νότιος Δεσμός του στον Λέοντα τον κρατάει σε βασιλική απομόνωση.

Η Σελήνη και ο Κρόνος στο χάρτη μας μπορούν να είναι αντανακλάσεις της μητέρας και του πατέρα μας. Οι γονείς του Μπιλ έχουν δημιουργήσει μια ανατριχιαστική εμμονή σχετικά με τα θέματα του 11ου. Και οι δύο πιστοί Χριστιανοί, πάντα λογάριαζαν τη γνώμη των γειτόνων, αλλά ποτέ δεν συναναστράφηκαν με αυτούς. Για χρόνια περιπλανήθηκαν στις εκκλησίες της πόλης τους, αλλά ποτέ δεν συνδέθηκαν με μια από αυτές. Ο πατέρας του Μπιλ άνοιξε ένα δικηγορικό γραφείο μόνος του και έμεινε απομονωμένος σε ολόκληρη την ενήλικη ζωή του, κουνώντας το κεφάλι του σε «όλη τη τρέλα εκεί έξω». Η μητέρα του έσπειρε περισσότερους σπόρους δυσπιστίας, «Οι φίλοι σου δεν σε αγαπούν πραγματικά. Θέλουν μόνο να παίξουν με τα παιχνίδια σου.» Παρόλο το σχετικά υψηλό μεσοαστικό εισόδημα, η οικογένεια έζησε σε μια χαμηλότερου επιπέδου μεσοαστική γειτονιά, σαν εξόριστη αριστοκρατία.
Τα «πλουσιόπαιδα», όπως αποκαλούσαν οι άλλες οικογένειες τον Μπιλ και τον αδελφό του, αποτελούσαν στόχο για τα άλλα παιδιά. Τα αγόρια της γειτονιάς τους περίμεναν στη γωνία για να τους πετάξουν πέτρες καθώς αυτοί καθώς γυρνούσαν από το σχολείο.

Ο σύγχρονος 11ος οίκος είναι μια περίπλοκη τοποθεσία. Σε αντίθεση με το ευεργετικό δίδυμο Ήλιου-Δία, εδώ κυριαρχούν ο Ουρανός και ο Κρόνος, κυβερνήτες του Υδροχόου. Η μυθολογία αυτών των δύο περιλαμβάνει μια ατέρμονη σύγκρουση. Ο Ουρανός είχε την κακή συνήθεια τα τρώει τα παιδιά του. Ο Κρόνος ήταν ο γιος που δραπέτευσε από αυτή τη μοίρα και εκθρόνισε τον πατέρα του. Ο Ουρανός είναι ο άρχοντας του ουρανού. Πράγματι, όλη η καινοτομία, όλη η πρόοδος, όλες οι επαναστάσεις αρχίζουν ως δημιουργικές έννοιες – ουράνια θεϊκή ουσία. Όταν γεμίζουμε με Ουράνια έμπνευση σε αυτόν τον οίκο είμαστε σαν τον Προμηθέα που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς. Είμαστε λαμπροί και τολμηροί.

Αλλά βεβαίως, όπως ο Ουρανός καταβαραθρώθηκε από τον Κρόνο, έτσι και τα υψηλά ιδανικά μας αναπόφευκτα υποκύπτουν στους περιορισμούς του Κρόνου. Τέτοιο ήταν και το τέλος του Προμηθέα. Τιμωρήθηκε και δέθηκε σε ένα βράχο ενώ τα πουλιά τσιμπούσαν το συκώτι του. Ο βράχος είναι ο Κρόνος, η σκληρή πραγματικότητα αυτού του οίκου. Εδώ είναι το καθεστώς – η ομάδα που αποδοκιμάζει. Ο Ουρανός μπορεί να μας εμπνεύσει πρωτοποριακά, αλλά ο Κρόνος είτε θα αντισταθεί στην αλλαγή είτε θα την αποδεχθεί. Η ένταση μεταξύ αυτών των δύο πλανητών δηλώνει ότι οι εμπειρίες μας σε αυτόν τον οίκο έχουν διακυμάνσεις. Κατά περιόδους οι προοδευτικές και ανορθόδοξες τάσεις μας θα συναντήσουν την ουτοπία των ομοϊδεατών της κοινότητας, όπως έλεγε και ο Rudhyar. Άλλες φορές θα είμαστε οι εκκεντρικοί που μας περιτριγυρίζει ένα απαγορευτικό Κρόνιο πλήθος.

Ο 11ος οίκος μάς χαρίζει φίλους και κοινωνικότητα, αλλά απαιτεί το σχετικό αντάλλαγμα. Απαιτεί συχνά να παραιτούμαστε από τον εαυτό μας και να ισορροπούμε την ατομικότητά μας με μια πιο συλλογική νοοτροπία. Αυτό που είναι εντυπωσιακό για τους γηγενείς πολιτισμούς είναι πώς μπορούν να ζουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο για εκατοντάδες, ή ακόμη και χιλιάδες χρόνια. Οι γηγενείς (γήινοι) πολιτισμοί είναι γεμάτοι με Κρόνο. Το αντάλλαγμα ή ο συμβιβασμός είναι ότι σε τέτοιες φυλές τα καινοτόμα άτομα αποβάλλονται. Δεν υπάρχουν παρελάσεις για τη διαφορετικότητα: η ατομικότητα σημαίνει θάνατο για την ομάδα. Στο μύθο, ο Κρόνος ακολουθεί τα βήματα του πατέρα του και τρώει κι αυτός τα παιδιά του, μέχρι που ο γιος του, ο νέος ουράνιος θεός Zευς τελικά τον εκθρονίζει. Η ένταση μεταξύ γης και ουρανού είναι πάντα παρούσα στην κοινωνία. Η πολύ άκαμπτη κοινότητα καθιστά αδύνατη την εξατομίκευση. Μια πολύ ατομικιστική κοινωνία δημιουργεί έναν επικίνδυνο, ασταθή κόσμο.

Κάποτε διάβασα (πάει τόσος καιρός που δεν θυμάμαι πού) ότι ένας τονισμένος 11ος οίκος και/ή οι τοποθετήσεις στον Υδροχόο δηλώνουν μια σημαντική εμπειρία κοινωνικής απόρριψης, μια εμπειρία απόρριψης από την ομάδα. Στο ξεκίνημά μου ως αστρολόγος, όποτε συναντούσα κάποιον με τέτοια ένδειξη στο χάρτη του, τον ρωτούσα εάν αυτό ίσχυε. Πράγματι, οι περισσότεροι είχαν τουλάχιστον μια τέτοια οδυνηρή ιστορία αποκλεισμού από τον κοινωνικό κύκλο. Ύστερα από χρόνια συνειδητοποίησα ότι όποιον και να ρωτούσα, την ίδια απάντηση θα έπαιρνα, είτε είχαν έντονο 11ο οίκο είτε όχι. Οι ανάγκες του ατομικού 5ου οίκου είναι εξ ορισμού ανταγωνιστικές με τις ανάγκες του ομαδικού 11ου οίκου. Ποιος από μας δεν έχει πληγωθεί από αυτήν την σύγκρουση; Στην πραγματικότητα, η ίδια αυτή η εμπειρία είναι που μας φέρνει σε επαφή με την ανθρώπινη υπόστασή μας . Η απόρριψη μάς κάνει να αμφισβητήσουμε τη δημιουργικότητα του 5ου οίκου μας. Επίσης αμφισβητεί τους κανόνες της κοινωνικότητας του 11ου οίκου. Μπορεί να υποφέρουμε σε αυτόν τον οίκο, αλλά παράλληλα αυξάνεται και η ευαισθησία μας απέναντι στα βάσανα των άλλων. Οι εμπειρίες εδώ μας εμπνέουν να ονειρευτούμε έναν καλύτερο κόσμο.

Ο σύγχρονος 11ος οίκος είναι ένας τομέας γεμάτος ένταση και αλλαγές. Οι πληροφορίες που μας παρέχει μας κρατάνε σε εγρήγορση. Οι κοινωνικές οργανώσεις τις οποίες κυβερνά είναι πάντα σε κατάσταση ροής, υπάρχει η ένταση μεταξύ της έμπνευσης που τις θέτει σε κίνηση και των δυνάμεων του χρόνου που τις χωρίζουν. Οι φίλοι είναι ένας διαρκώς μεταβαλλόμενος κύκλος. Οι ομάδες είναι καλές για μερικά χρόνια και μετά καταρρέουν. Στο 11ο συναντάμε έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται. Οτιδήποτε ατομικό κομμάτι δημιουργούμε στον 5ο οίκο, εδώ υποβάλλεται σε δοκιμασίες, για να σταθεί ή να βυθιστεί σε ένα μετατοπιζόμενο έδαφος. Ο 10ος περιγράφει το ρόλο μας στην κοινωνία. Αλλά ο 11ος δείχνει πώς ακριβώς το κάνουμε, πώς εμείς οι ίδιοι «αυτοπραγματωνόμαστε» μέσα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, ξανά και ξανά.

Με τους πλανήτες στον 11ο, διελαύνοντες ή προοδευτικούς, οι άνθρωποι συχνά αισθάνονται την ανάγκη να προωθήσουν τα ενδιαφέροντά τους, τα χαρίσματα ή τις δεξιότητές τους στον ευρύτερο κόσμο. Σε όποιο γήπεδο κι αν έχουν παίξει μέχρι τώρα δεν είναι πλέον αρκετό. Νιώθουν την ανάγκη να δουν μια νέα αντανάκλαση του εαυτού τους. Με τις διελεύσεις στον 11ο γινόμαστε αρκετά τολμηροί για να εισχωρήσουμε σε μια νέα ομάδα ή να διευρύνουμε τον κύκλο στον οποίο ήδη βρισκόμαστε. Μπορεί να συμβεί κάτι που θα μεταβάλει ριζικά τις προτεραιότητές μας. Μπορεί πράγματι να συναντήσουμε καλούς συμμάχους και ευεργέτες. Ή μπορεί να αντιμετωπίσουμε αντιστάσεις – ειδικά από την ομάδα την οποία θέλουμε να εγκαταλείψουμε. Στο θαυμάσιο βιβλίο της για τις ηλιακές επιστροφές[5], η Mary Shea γράφει ότι οι πλανήτες σε αυτόν τον οίκο σηματοδοτούν μια χρονιά κατά την οποία επανεξετάζουμε όλους τους κανόνες, ιδιαίτερα τους δικούς μας. Αφήνουμε τον Ουρανό να θέσει τις προκλήσεις στις καθιερωμένες δομές του Κρόνου μας. Ερευνάμε αυτά που μας κρατούν στάσιμους. Τολμάμε να θέσουμε νέες ερωτήσεις στον εαυτό μας. Γιατί να μην εγκαταλείψουμε την εργασία μας και να ξεκινήσουμε μια νέα επιχείρηση; Γιατί να μην αρμενίσουμε όλο τον κόσμο μόνοι μας; Δεν είναι απαραίτητο να εφαρμόζουμε κάθε τρελή παρόρμηση που μας έρχεται στο κεφάλι. Αλλά εάν δεν μας έρχονται τρελές ιδέες που να μας τραβούν στα όρια των δυνατοτήτων μας, τότε πώς θα μπορέσουμε να έχουμε θαυμαστές εκπλήξεις στο μέλλον;

Ένας τρόπος για να εναρμονιστούν ο Ουρανός με τον Κρόνο είναι να προσαρμόσουμε τις τρελές ιδέες μας σε ρεαλιστικούς στόχους. Είναι σοφό να σκεφτόμαστε το μέλλον όποτε ενεργοποιείται αυτός ο οίκος με διέλευση ή πρόοδο. Είναι κάτι που θα κάνει τον κύκλο του. Θα μας φέρει πίσω στην παραδοσιακή άποψη ότι αυτός είναι ο οίκος των ελπίδων. Για χρόνια απέφευγα αυτή τη φράση μέχρι που ανακάλυψα ότι είναι πραγματικά χρήσιμη και αληθινή. Εμπνεύστηκα από το θαυμάσιο βιβλίο του Robert Cole για την ετήσια πορεία του ήλιου μέσα στους οίκους.[6] Κάθε χρόνο, για έναν περίπου μήνα, ο Ήλιος επιστρέφει στον 11ο οίκο μας. Αυτός είναι ο μήνας, λέει ο Cole, που θα πρέπει να επιλέξετε τους σπόρους γι’ αυτό που θα φυτέψετε για την επόμενη χρονιά. Είναι η κατάλληλη στιγμή, αφού οι ελπίδες και τα όνειρα είναι περισσότερο ευεργετικά. Ο Ήλιος μόλις διέσχισε το 10ο οίκο σας, ο οποίος αντιπροσωπεύει την ετήσια κορύφωση, όταν η δουλειά σας έχει αποδώσει καρπούς οι οποίοι είναι εμφανείς. Είναι η στιγμή ν’ αρχίσετε να προετοιμάζεστε για τη συγκομιδή της επόμενης χρονιάς. Τι θέλετε να καλλιεργήσετε τον επόμενο χρόνο; Κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα θα ετοιμάσετε τη λίστα των στόχων που θέλετε να πετύχετε.

Το καλύτερο είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να ξεκινήσετε αμέσως δουλειά. Έχετε έναν ολόκληρο μήνα για να το σκεφτείτε. Όταν ο Ήλιος αφήσει τον 11ο και μπει στο 12ο οίκο σας, θ’ αφήσετε τα οράματά σας να μουσκέψουν μέσα στα όνειρα, όπως ακριβώς κάνουν οι σπόροι για να βλαστήσουν. Είναι συνηθισμένο κατά τη διάρκεια του μήνα του 12ου οίκου οι ελπίδες σας να μετατραπούν σε αμφιβολίες και φόβους. Αλλά γι’ αυτό θα μιλήσουμε την επόμενη φορά, όταν φθάσουμε στο τελευταίο κεφάλαιο αυτής της σειράς!

Υποσημειώσεις:
[1] Deborah Houlding, The Houses: Temples of the Sky (Ascella Publications: 1998), pp. 43-45.
[2] John Frawley, The Real Astrology Applied (Apprentice Books: 2002), p. 206
[3] Dane Rudhyar, The Astrological Houses (CRCS Publications, 1972), pp. 126-127.
[4] ibid., p. 123
[5] Mary Fortier Shea, Planets in Solar Returns (Twin Stars: 1998).
[6] Robert Cole (with Paul Williams), The Book of Houses (Entwhistle Books: 1980).

Συγγραφέας: Dana Gerhardt
Πρωτότυπος τίτλος: The 11th House.
Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s